Login

Ik weet mijn wachtwoord niet meer
De bel-me-niet-meer-lijst zorgt ervoor dat je geen ongewenste reclame meer ontvangt via de telefoon. Bedrijven en organisaties halen je telefoonnummer en naam uit hun belbestanden en zullen je niet meer bellen voor hun producten, diensten of speciale promoties.
Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende vragen met bijhorende antwoorden. Gelieve deze lijst door te nemen alvorens ons te contacteren.

Overzicht veelgestelde vragen

  • Ik wil mijn telefoonnummer inschrijven, maar ik krijg een foutmelding. antwoord
    Wanneer je een telefoonnummer wilt inschrijven, moet je rekening houden met de volgende punten:
    • 1. Het landennummer (land dat u aangaf bij uw inschrijving) wordt automatisch ingevuld. Vb. voor België: 32.
    • 2. Vul je eigen telefoonnummer in, zonder de 0 en zonder spaties. Vb. 21234567
    • 3. Vul de andere vereiste velden in.
    • 4. Bevestig je inschrijving.
  • Hoelang is mijn inschrijving geldig? antwoord

    Je inschrijving blijft gelden zolang je het ingeschreven telefoonnummer behoud of totdat je zelf uitschrijft. Om uit te schrijven log je in op je account en schrijf je je uit.

    Annuleren kan ook telefonisch of per brief. De contactgegevens vind je onder het veld “Contact”.

  • Is deze dienst volledig gratis? antwoord
    Ja, u hoeft absoluut niets te betalen.
  • Hoe komt een bedrijf waar ik klant ben aan mijn telefoonnumer? antwoord

    Meestal hebt je het zelf gegeven. Bedrijven houden een lijst bij van al hun klanten, het zogenaamde klantenbestand. Organisaties hebben een ledenbestand. Je kan deze klanten-en ledenbestanden het best vergelijken met jouw persoonlijke adressenboekje. Je schrijft daar ook de namen in van de personen die je regelmatig contacteert: familie, vrienden, kennissen.

    Welnu, bedrijven en organisaties doen precies hetzelfde. De klanten- of ledenbestanden zijn soms uitgebreider en kunnen meer dan enkel naam en adres en telefoonnummer bevatten. Ze doen dit om hun aanbod beter op jouw wensen af te stemmen. Het heeft vb. geen zin om je reclame m.b.t. Pampers te sturen, wanneer je geen kinderen hebt of deze de deur uit zijn.

  • Over welke gegevens beschikt een bedrijf waar ik klant ben? antwoord

    Meestal weten bedrijven/organisaties niet zo heel veel van je af. Jouw naam, adres en telefoonnummer zijn standaard. Misschien hebben ze een overzicht van je aankopen, schenkingen…. Misschien kennen ze ook je leeftijd, geslacht, de samenstelling van je gezin en je moedertaal. Meestal heb je hen deze informatie zelf gegeven. Bijvoorbeeld door een antwoordcoupon in te vullen, door deel te nemen aan een enquête of bij het plaatsen van een telefonische bestelling. Aan de hand van deze informatie gaan de bedrijven/organisaties na welk aanbod je zou kunnen interesseren. Voor jou of iemand van je gezin.

    Een voorbeeld : je bent lid van een boekenclub en ontvangt regelmatig een telefoontje voor een extra bestelling. Aan de hand van je aankopen kan de club zien dat je graag politieromans leest. De boekenclub kan je als eerste laten weten wanneer een nieuwe politieroman verschijnt. Kortom, hoe meer zaken je doet met een bedrijf, hoe meer dit bedrijf over je weet. Bedrijven die je voor het eerst contacteren, weten naast je naam, adres en telefoonnummer bijna niets van je af.

  • Hoe komt een bedrijf waar ik geen klant ben aan mijn telefoonnummer? antwoord

    Draai de vraag eens om : hoe vind je het adres van een bedrijf? Je zoekt het op in het telefoonboek of op internet. Bedrijven en organisaties doen net hetzelfde. Deze manier van zoeken kan soms lang duren want het telefoonboek is best uitgebreid.

    Je vindt er echter enkel namen en adressen, meer niet. Een bedrijf dat personen selecteert om te contacteren, baseert zich op de relatie die je hebt met hen. Sommige bedrijven/organisaties kennen je omdat je er iets gekocht hebt, omdat je een brochure hebt aangevraagd, wegens een schenking….

    Andere bedrijven/organisaties hebben je toevallig geselecteerd. Ze doen dit via gespecialiseerde “adressenmakelaars” en “gegevensverstrekkers” die hen een telefoonlijst bezorgen.

  • Wat is een adressenmakelaar en gegevensverstrekker? antwoord

    Adressenmakelaars omschrijf je het best als tussenpersonen. Wanneer je een flat wil huren, contacteer je niet altijd rechtstreeks de eigenaar, maar ga je langs bij een makelaar. Je maakt daar jouw keuze uit het adressenbestand dat hij in portefeuille heeft. Bedrijven/organisaties die reclameboodschappen willen versturen, gaan op dezelfde manier tewerk. Ze nemen contact op met een adressenmakelaar die voor hen de nodige adressen opzoekt door beroep te doen op de klantenbestanden van andere bedrijven. Of ze nemen contact op met een gegevensverstrekker.

    De gegevensverstrekker stelt zijn bestand samen door er gegevens van personen in op te slaan die klant zijn bij hem (denk maar aan het grote aantal keren dat u uw gegevens invult om van een korting te genieten of om een klantenkaart te krijgen).

  • Waarom sturen bedrijven me reclame waar ik niet om gevraagd heb? antwoord

    Adressenmakelaars vragen vaak adressenlijsten van andere bedrijven. Bijvoorbeeld van die waar je klant bent. Een gegevensverstrekker daarentegen beschikt over zijn eigen adressenlijsten. Wanneer een bedrijf een commerciële actie wil lanceren, zal het in samenwerking met een adressenmakelaar of een gegevensverstrekker het profiel van de gewenste doelgroep opmaken.

    Zo’n profiel kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

    • Alle vrouwen
    • Tussen 25 en 35 jaar
    • Die in de provincie Antwerpen wonen
    • En die kinderen hebben van jonger dan 12 jaar

    Alle vrouwen die aan dit profiel beantwoorden, behoren dus tot de doelgroep. Het bedrijf dat reclame wil verzenden naar deze doelgroep ontvangt enkel een lijst met namen en telefoonnummers (al dan niet met adressen). Een pretpark zal bijvoorbeeld enkel geïnteresseerd zijn in de adressen van gezinnen met kinderen. Een bedrijf dat bloembollen en tuinartikelen verkoopt zal mensen zoeken met een tuin. Een bandencentrale wil enkel adressen van mensen die een auto hebben, enz. Soms hoor je erbij en soms ook niet. De bedrijven proberen de doelgroep zo precies mogelijk te definiëren.

    Ten eerste omdat een commerciële actie veel geld kost. Het gaat er dus om zo efficiënt mogelijk tewerk te gaan. En ten tweede omdat ongewenste reclame sommige mensen irriteert. En dat is iets wat de moderne bedrijven te allen prijzen willen vermijden. Daarom richten ze zich enkel tot jou als ze veronderstellen dat je geïnteresseerd zou kunnen zijn.

  • Hoe ben ik beschermd tegen eventuele misbruiken? antwoord

    Overeenkomstig de wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer is het gebruik van persoonlijke gegevens toegelaten, maar daarbij moeten wel bepaalde regels gerespecteerd worden. Het beheer van de adressenlijsten mag geen schade toebrengen aan je persoonlijke levenssfeer.

    Bij het verzamelen van informatie moeten bepaalde garanties gegeven worden en de telefoonlijsten moeten beschermd zijn tegen eventuele misbruiken. Bepaalde gegevens mogen slechts in een beperkt aantal gevallen opgenomen worden in deze databases. Zo mogen gevoelige gegevens van religieuze, raciale, medische, juridische, seksuele en politieke aard niet opgenomen worden in bestanden die gebruikt worden voor reclame.

  • Welke rechten heb ik als consument? antwoord

    Je kan uiteraard jouw rechten laten gelden.

    Je hebt volgende rechten:

    • Recht op inzage
      Je hebt het recht om een bedrijf/organisatie te vragen over welke gegevens het over jou beschikt. Het bedrijf/organisatie moet je hoe dan ook antwoorden binnen een redelijke termijn.
    • Recht op rechtzetting
      Je hebt het recht foutieve gegevens te laten verbeteren (wat betreft de naam, de aanduiding, het adres, …). Dergelijke rechtzetting is gratis.
    • Recht op informatie
      Wanneer je je persoonlijke gegevens meedeelt aan een bedrijf/organisatie via een enquête of via een antwoordcoupon, dan is het bedrijf/organisatie verplicht je mee te delen waarvoor deze gegevens gebruikt zullen worden, maar ook wie verantwoordelijk is voor deze gegevens (naam en adres).
    • Recht op verzet
      Indien je je persoonlijke gegevens meedeelt aan een bedrijf/organisatie via een enquête of een antwoordcoupon, heb je het recht te vragen dat deze gegevens niet opgenomen worden in een adressenlijst of aan andere bedrijven/organisaties doorgegeven worden. Met de bel-me-niet-meer-lijst, teken je in één klap verzet aan tegen elk bedrijf/organisatie dat je voor direct marketing doeleinden wenst op te bellen.
  • Wat moet ik doen om minder reclame te ontvangen? antwoord

    Je hebt twee mogelijkheden om ervoor te zorgen dat een bedrijf/organisatie geen contact meer met u opneemt:

    • Je wenst niet meer opgebeld te worden voor reclame van een bepaald bedrijf/organisatie: net als de bedrijven kunnen kiezen wie ze contacteren en wie niet, heb jij het recht de bedrijven/organisaties te kiezen waarmee je nog in contact wil blijven. Indien de reclameboodschappen van bepaalde bedrijven je helemaal niet interesseren, dan kan je je tot deze bedrijven richten en hen vragen je uit hun adressenbestand te schrappen. Alle bedrijven/organisaties moeten je verzoek gratis en onmiddellijk inwilligen (wettelijke verplichting).
    • <
    • Je wil geen enkel commercieel telefoontje meer ontvangen: schrijf je dan in op deze bel-me-niet-meer lijst.
    • Je wil dat slechts enkele bedrijven of organisaties je opbellen voor marketingdoeleinden:
      • Schrijf je eerst in op de bel-me-niet-meer lijst.
      • Laat daarna, op een latere datum, aan de betrokken bedrijven of organisaties weten dat je van hen wel telefoonoproepen mag krijgen.
  • Wat gebeurt er met de gegevens die ik opgeef wanneer ik me inschrijf? antwoord
    De gegevens die je bij je inschrijving in de Bel-me-niet-meer-lijst opgeeft (zoals bijvoorbeeld je naam, adres, telefoon-, GSM-nummer of e-mail) worden bijgehouden in een lijst. Bedrijven/organisaties die de personen opgenomen in de Bel-me-niet-meer-lijst uit hun adressenlijst willen schrappen, mogen enkel en alleen daarvoor deze lijst gebruiken.
  • Waarom moet ik me inschrijven in een lijst om geschrapt te worden? antwoord

    Duizenden bedrijven/organisaties beschikken over een adressenlijst van klanten of mogelijke klanten. Om aan alle bedrijven/organisaties de mogelijkheid te bieden om met uw wens om geen telefonische oproepen meer te ontvangen rekening te kunnen houden, is er de Bel-me-niet-meer-lijst van DCNM vzw (Do Not Call Me).

    In tegenstelling tot de e-mail, SMS en de fax, gaat het hier over een communicatiemiddel waarvoor bedrijven en organisaties geen voorafgaandelijke toestemming nodig hebben van de consument om commerciële boodschappen toe te zenden. Elk bedrijf/organisatie dat een commerciële actie wil opzetten, moet nu verplicht de Bel-me-niet-meer-lijst raadplegen.

    Elke naam die zowel in de adressenlijst van het bedrijf/organisatie als in de Bel-me-niet-meer-lijst voorkomt, schrapt het bedrijf/organisatie uit zijn adressenlijst. Zo zorgt het bedrijf/organisatie ervoor geen personen te contacteren die in de Bel-me-niet-meer-lijst opgenomen zijn.

    Wanneer een naam zowel in het eigen adressen- of ledenbestand van een bedrijf of organisatie voorkomt alsook in de Bel-me-niet-meer lijst, moet de onderneming of de organisatie nagaan of de toelating voor telefonische marketing van een latere datum is dan de inschrijving in de Bel-me-niet-meer lijst. Is de inschrijving in de Bel-me-niet-meer lijst van een latere datum, dan mag de abonnee niet meer worden opgebeld.

  • Kan ik elk lid van mijn gezin inschrijven op de Bel-me-niet-meer lijst? antwoord
    De identificatie in de lijst gebeurt enkel op basis van het telefoonnummer. Bij je inschrijving kan je een beperkt aantal telefoonnummers opgeven.
  • Wat moet ik doen als ik van mening verander en toch weer reclame van bedrijven wens te ontvangen? antwoord

    Indien u van mening verandert en u wenst uw inschrijving op de Bel-me-niet-meer-lijst te annuleren, dan kan u op uw account inloggen en uw inschrijving annuleren.

    Je kan ook voor verschillende telefoonnummers zijn ingeschreven op de lijst. Wil je bv. een nummer schrappen of een ander nummer toevoegen, dan kan je je inschrijving op elk ogenblik wijzigen.

  • Hoeveel tijd zit er tussen mijn inschrijving en het moment waarop ik geen reclame meer ontvang ? antwoord
    De inschrijving van je telefoonnummer gebeurt binnen de 5 werkdagen. Van zodra je inschrijving is geregistreerd, mag je niet meer opgebeld worden voor redenen van direct marketing.
  • Aan wie wordt het verzet recht toegekend? antwoord
    Het recht zich te verzetten is er voor alle telefoonabonnees. Dit zijn zowel consumenten als niet consumenten. Ook bedrijven of organisaties kunnen telefoonnummers waarop ze geen oproepen voor marketingdoeleinden willen krijgen laten registreren.
  • Wat is direct marketing? antwoord

    Direct marketing is een ruim begrip. Het gaat niet alleen om commerciële acties vanwege bedrijven die klanten benaderen, maar evengoed om contact opnames met zgn. prospecten, zeg maar potentiële klanten.

    Ook contact opnames door andere organisaties, bv. het vragen van financiële bijdragen voor goede doelen of het werven van leden, vallen onder dit begrip.

    Direct marketing contact opnames die hier niet onder vallen:

    • Een bedrijf belt een klant om een gemaakte afspraak te bevestigen.
    • Een bedrijf belt om de klant te verwittigen van een probleem dat zich voordoet met een bepaald apparaat dat hij heeft gekocht.
  • Wat gebeurt er als ik verander van telefoonoperator? antwoord
    Maak je geen zorgen. Zolang je een nummer behoudt (je draagt dit nummer over naar de nieuwe operator) dat staat ingeschreven in de Bel-me-niet-meer lijst, blijft je verzet gelden.
  • Ik neem een nieuw telefoonnummer. Wat dan? antwoord
    Wil je op dit nummer geen telefoonoproepen krijgen voor marketingdoeleinden, dan moet je je met dit nummer inschrijven op de Bel-me-niet-meer lijst. Had je al een inschrijving, dan kan je deze aanvullen met het nieuwe nummer.
  • Ik heb een telefoonnummer opgezegd bij de telecomoperator? Blijft dit in de Bel-me-niet-meer lijst staan? antwoord
    Telecomoperatoren zijn verplicht de Bel-me-niet-meer lijst up-to-date te houden. Ze moeten vzw DNCM op de hoogte stellen van inactieve telefoonnummers en van nummers die geschrapt zijn.